Blindtest og deilige smaksprøver

Markedsføringselevene gjennomførte blindtest. 720 smaksprøver av potetgull, cola, juice og sjokolade ble servert til frokost.

Smaksprøver og blindtesting

Når vi skal undersøke hva som smaker best er svaret mer verdifullt dersom man på forhånd har sjekket at en testperson virkelig kan smake forskjell på to produkter. Derfor bruker vi metoden «Blindtest» hvor man smaker på tre produkter. To var like (som Cola Zero) og ett var forskjellig (som Pepsi Max). Det viser seg at mange ikke klarer å smake forskjell. Smaksløkene våre blir forvirret etter som man blander.  Vi testet Cola Zero mot Pepsi Max, Sunniva appelsinjuice, Maarud potetgull og Freia melkesjokolade mot tilsvarende First Price – produkter.  Mange klarer ikke å smake forskjell, heller ikke på dyre og billige produkter.

Millioner å spare!!

Det er spennende å sammenligne dyre mot billige produkter av samme type. Klarer folk flest å smake forskjell? Gir de dyre produktene virkelig «value for money». First Price produktene er mye billigere enn de dyrere alternativene. På en liter juice kan du spare 20 kroner og på melkesjokolade sparer du 23,60 om du velger First Price i stedet for de ledende merkevarene. Hvis man tenker seg at en familie drikker en liter juice og spiser en sjokolade per dag så vil familien spare en million kroner på 63 år ved å velge de billigste produktene. Noe å tenke på for de som skal leve i storfamilie noen år.