Teknologi og forskningslære 1

Et nytt fag som kombinerer miljø og teknologi.

Teknologi og forskningslære er et fag som gir grunnleggende innsikt i naturvitenskapelige og teknologiske utfordringer og problemstillinger i samfunnet. Programfaget bidrar til å vise at samspillet mellom disse områdene skaper en arena for kreativitet og innovasjon.

Programfaget gir erfaringer med realfag i praksis og elevene vil jobbe prosjektbasert. Undervisningen vil foregå både på skolen og i samarbeid med forskningsmiljøer og næringsliv.

Frogn videregående skole er en av få skoler i landet som har følgende hovedprosjekter i faget:

  • Birøkting
    Med bikuber skal elevene være med på å øke pollineringen til ville blomster, lære å røkte bier, få biene til å produsere honning og bivoks. Med dette skal elevene lage mat, kosmetikk, stearinlys, med mye mer.
    Elevene vil også forske på biene. Dette skal elevene gjøre ved å følge kubenes vektutvikling (hvor mye nektar henter biene), installere kamera i kubene, samt observere biene som besøker blomstene.

  • Stillehavsøsters og undervannsrobot
    Oslofjorden invaderes av Stillehavsøsters. Dessverre fører dette til tap av biologisk mangfold, som på lang sikt kan reduserer fiskebestanden i fjorden vår. Elevene skal utvikle undervannsrobot med kamera som skal kartlegge østersproblemet i Oslofjorden, samt fange østers for å redusere bestanden i områder utenfor Drøbak. Østers er delikatesse og elevene vil få smake på østersfangsten.

  • 3-D printing
    I tett samarbeid med forskningsmiljøet på NMBU, Eik Ideverksted får elevene oppleve en forskers hverdag. Gjennom 3-D design får elevene lære en ny måte å drive produktutvikling på. Elevene skal 3-D printe sine egne produkter.

  • Droneteknologi
    Ved bruk av iPad får elevene lære å programmere og navigere sin egen drone.

Kontaktperson

Brith Korsbø

Avdelingsleder realfag

E-post brith.korsbo@frogn.vgs.no